UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Şcoala cu clasele I-VIII, nr. 19, “Avram Iancu”
PROPUNĂTOR: MOHORA DIANA ELENA
DATA : 03.12.2010
CLASA: a 7-a B
ARIA CURRICULARĂ: Om şi societate
OBIECTUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT: Geografia continentelor extraeuropene
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE: Asia de Est şi Sud-Est
SUBIECTUL LECŢIEI: JAPONIA
TIPUL LECŢIEI: mixtă
DURATA: 50 minute
SCOPUL LECŢIEI: Dobândirea de noi cunoştinţe
COMPETENŢE SPECIFICE : -explicarea fenomenelor şi proceselor specifice geografiei continentelor extraeuropene
- identificarea principalelor elemente naturale şi socio-economice reprezentate pe hartă
- aplicarea cunoştinţelor şi deprinderilor învăţate
- prezentarea structurată a componentelor geografice ale continentelor extraeuropene, a regiunilr şi tărilor
- să localizeze pe hartă Japonia
- să identifice vecinii acestei ţări
- să poată arăta pe harta cel puţin trei elemente ale cadrului natural
- să identifice pe orice suport( harta, text, )cel puţin două oraşe importante ale Japoniei
- să enumere, analizând harta economică a acestei ţări, cel puţin trei resurse naturale de sol şi subsol, precum şi cel puţin două centre industriale
- să recunoască plante agricole specifice climatului subtropical-musonic şi temperat-umed
Obiective opreaţionale:
La sfârşitul lecţiei elevii trebuie :
O1- să precizeze poziţia geografică, limitele Japoniei, utilizând harta fizică a Asiei
O2- sa identifice cel puţin patru aspecte legate de cadrul natural( relief, clima, ape, vegetaţie)
O3- să expună informaţii generale privitoare la populaţia şi aşezările omeneşti din Japoniei, utilizand imagini şi harta Japoniei
O4- sa precizeze caractere generale privind resursele naturale şi economia Japoniei.
STRATEGIA: inductivă, dirijată, cognitivă, euristică
METODE: expunerea, explicaţia, lucrul cu harta şi cu manualul, învăţarea prin descoperire, exerciţiul
MATERIALE DIDACTICE: harta fizică a Asiei, manualul de geografie, atlasul şcolar, lectura geografică, fişe de lucru , prezentare PPT
Demersul didactic
Obiective Operaţionale | Dozare | Momentele lecţiei | Activitatea de predare-învăţare | Strategii didactice | Evaluare | |
Activitatea profesorului | Activitatea elevului | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1’ | 1.Momentul organizatoric | Atenţionează elevii, pregatirea clasei pentru lecţie, se face prezenţa, se stabileşte ordinea. | Elevul de serviciu prezintă absenţii şi se pregatesc cu cele necesare pentru lecţie (Pregatesc caietele,manualele.) | Discuţia Conversaţia | Atentionare , apreciere | |
10’ | 2.Evocarea cunoştinţelor şi experienţelor anterioare | Se face prin întrebări din lecţia precedentă India. Fişă de lucru harta mută a Indiei. | Ascultă, sunt atenţi şi răspund. Identifică pe harta mută cerinţele şi localizează la hartă. | Discuţia Conversaţia Exerciţiul | Evaluarea notiunilor anterioare | |
1’ | 3. Anunţarea subiectului şi motivaţia | Titlul lecţiei:Japonia Motivaţia : această lecţie este utilă pentru a înţelege cum Japonia, naturale, a devenit printre cele mai dezvoltate state ale lumii. Modelul de dezvoltare economică al Japoniei ar putea fi urmat şi de ţara noastră. | Elevii sunt atenţi | Expunerea | ||
O1 O2 O3 O4 | 35’ 2’ 1’ | 4.Desfăşurarea lecţiei. 5.Obţinerea performanţelor 6.Precizarea temei pentru acasă. | Scrie titlul lecţiei pe tablă. Se adresează urmatoarele interogaţii: Priviţi cu atenţie harta şi încercaţi să precizaţi poziţia acestei ţări pe harta Asiei, vecinii săi. Notează pe tablă. Relieful Priviţi harta din manual sau cea de la tablă . Observăm că relieful este format din munţi, dealuri şi câmpii litorale. Există peste 200 de vulcani, dintre care cel mai renumit este Muntele Fuji. Clima : Obseravaţi harta din manual. Ce tipuri de clima întalnim? Hidrografia Fiind o ţară predominant muntoasa, hidrografia este formată din râuri scurte şi repezi. Vegetaţia Păduri de conifere (cedru japonez, pin roşu), păduri de foioase (arţar, stejar), păduri subtropicale (palmier, arborele pagodelor, laur, magnolii, arborele de scorţişoară, bonzai) Pădurea reprezintă 2/3 din suprafata ţării. Fauna Mamifere (cerbul nipon, maimuţe, ursul asiatic), păsări, reptile (salamandră). Populaţia şi aşezările umane 330 loc. / km2. Capitala este Tokyo. Cele mai importante oraşe sunt : Kawasaki, Nagasaki, Yokohama. Resursele naturale Pe hartă sunt trecute, în simboluri, cele mai importante resurse naturale. Vă rog să le citiţi pe harta fizică a Asiei şi încercaţi să faceţi o corelaţie cu existenţa principalelor ramuri industriale existente în acestă ţară. Este a 2 a putere economică în lume. Agricultura Vă rog să vă amintiţi ce climă este predominantă în Japonia ? Credeţi că influenţează în vreun fel culturile agricole ? În Japonia se cultivă orez, bumbac, citrice, trestia de zahăr, tutun, orz, soia,ceai, cultura algelor marine. Este producătoare mondială de matase naturală. Transporturile si căile de comunicaţie Japonia beneficiază de o reţea densă de căi ferate şi şosele modernizate. Dispune de cel mai lung tunel submarin din lume : Honshu-Hokkaido, de cea mai rapidă garnitură de tren din lume. Porturi : Tokyo, Kobe şi aeroporturi Tokyo şi Osaka. Comerţul Analizând punctele atinse anterior ce credeţi că exportă Japonia ? Dar de importat ? Japonia ocupă locul 3 în lume, cu aproape 7% din comerţul mondial. Turismul Vulcanul Fuji, marile oraşe, monumente istorice La final trebuie sa îmi spunţi câteva dintre caracteristicile principale ale Japoniei Comunică sugestiile şi conţinuturile ce vor fi parcuse pentru studiu | Elevii se uită pe hartă, gândesc, analizează, răspund: Japonia este situată în partea de E a Asiei . Este formată din 4 insule Hokkaido, Honshu, Shikoku, Kyushu. Limite : în N Marea Ohotsk, în V Marea Japoniei, Marea Chinei de Est, în S şi E Oceanul Pacific. Scriu în caiete Elevii privesc harta şi identifică. Clima este temperat umedă şi subtropical-musonică. Notează în caiete. . Elevii ascultă, gândesc şi-şi notează în caiete cele predate de profesor. Notează in caiete cele scrise de profesor pe tablă. Elevii fac apel la legenda hărţii şi cu ajutorul acesteia citesc simbolurile care reprezintă resursele naturale. Acestea sunt :cărbuni, hidroenergie, minerale: plumb, zinc, sulf. Astfel s-au dezvoltat energia siderurgică, industria constructoare de autoturisme. Elevii notează. Elevii gândesc. Clima sutropical-musonică. Da , influenţează. Culturile agricole sunt diferite pe glob în funcţie de condiţiile climatice. Elevii notează. Elevii notează. Elevii gandesc : exportă nave, automobile. Importă petrol, minereuri de fier şi fier vechi, orez. Elevii notează. Elevii au timp doar 2 minute să spună. Notează pe caiete | Exerciţiul Conversaţia Descoperire Explicaţia | Analiza răspunsurilor Stimularea participării elevilor ; Analiza răspunsurilor Observarea comportamentului elevilor ; Stimularea participării elevilor Observarea comportamentului elevilor ; Observarea comportamentului elevilor |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu