duminică, 9 ianuarie 2011

Clima clasa a v-a

PROIECT DIDACTIC
Clasa – V-a

Obiectivul – Geografia generală

Subiectul – Clima

Tipul lecţiei –Combinată

Obiectivul general – Însuşirea temeinică aunor cunoştinţe specifice referitor la noţiunea de climă, tipurile şi importanţa ei.

Obiective operaţionale­­:
O1. Să explice esenţa termenului – climă, zonă climatică.
O2. Să distingă tipurile de climă de pe Terra.
O3. Să povestească cu cuvinte proprii despre rolul climei în activitatea omului.

Strategia didactică
·        Metode şi procedee de învăţămînt:
Observarea, descrierea, comparaţia, expunerea, jocul didactic, problematizarea, dezbaterea, lucrul cu harta, lucrul cu manualul.
·        Mijloace de învăţămînt:
Harta climatică, harta contur, harta sinoptică, atlasul geografic şcolar.
·        Forma de activitate: frontală, în grup.



Profesor: Mohora Diana Elena










Scenariul lecţiei
Moment organiza
toric
Obiectivele
Activitatea profesorului
Activitatea elevului
Tehnici
Moment organiza-toric
1-2′

Controlul fregvenţei propune spre cugetate cîteva viziuni din înţelepciunea populară
(Anexă)
Se pregătesc pentru lecţie. Cugetă. Analizează, completează răspunsurile elevilor.
Expunerea.
Observarea
Verificarea temei de acasă
15′
























Clasa este împărţită în grupe şi fiecărui grup I se dă însărcinarea sa.
I.Explicaţi cum a evoluat vremea în săptămîna trecută, care au fost cauzele
II. În baza datelor acumulate în calendarul vremii elaboraţi o prognoză meteo publicitară.
III. Explicaţi cum va influienţa vremea iernii curente asupra culturilor agricole cultivate în R.Moldova?
IV.Este ştiut că strămoşii noştri nu dispuneau de tehnică sofisticată în prezicerea vremii, dar rezultatele erau promiţătoare. De ce se foloseau ei?
-Propune elevilor o fişă cu elemente şi aparate meteo amestecate. Repede fiecare grup are sarcina de ale selecta şi de a alcătui un mic vers cu ele.


Se mobilizează şi încep să lucreze în grup timp de 3′, după care un elev va prezenta informaţia.
Pe parcurs se admit completări ale colegilor.













Se încadreză în joc şi repede selectează fişele, după care elaboreză versurile.
Lucrul în grup.
Problematizarea















Jocul didactic

Anunţarea temei noi
1-2′






Realizarea sensului
20′











O1


































O2













O3

Cum credeţi de ce vremea de afară în acelaşi moment este diferită: la noi ninge iar în Egipt plouă.
Anunţă tema, o notează precizînd obiectivele ce pornesc ca razele de lumină de la temă, asemenea razelor solare ce formează clima pe Terra.
Vorbeşte despre faptul că în acelaşi moment pe Terra vremea este diferită, avînd toţi rude prin diferite regiuni ale Terrei ştim că acum cineva se odihneşte la plajă, iar alţii îngheaţă de frig  pe bancile şcolii sau în drum spre şcoala.
În cazul temei de azi clima spre deosebire de vreme include observări mai îndelungate ale elementelor meteo şi ocupă spaţii mai mari.
În baza textului din manual propune elevilor să selecteze noţiuni de climă şi să o noteze în caiet,după care o compară cu ceea ce cunoşteau pînă acum.
Am văzut că chiar dacă acum afară la noi e frig în alte regiuni e altfel, avem aici un păiangen din regiunile calde ce necesită de urgenţă încălţat.Pentru asta ca încălţări vor servi factorii climatogeni
-Adresează întrebări
Cum credeţi dacă Terra nu ar fi fost sferică clima Terrei ar fi fost aceiaşi?
-De ce oare la ecuator este  întodeauna cald?
-Concluzionează că varietatea climei este în corespundere cu unghiul de cădere a razelor solare, exemplifică pe baza experimentul cu globul şi rigla apelînd şi la cunoştinţele elevilor în dependenţă de el pe glob se formează mai multe zone de climă.
Îndeamnă elevii pentru a lucra cu atlasele şcolare şi harta din manual pentru a determina tipul de climă.
După care cere fiecărui grup să identifice zonele selectate pe harta de la tablă.



Aduce la cunoştinţă un caz în care Sandu I-a propus tatălui într-o zi ca să crescă în grădină citruşi. Ce a răspuns tatăl? Voi ce sfat daţi?
Ascultă
Răspund
Notează tema în caiete.

Ascultă





Participă în discuţie











Studiază textul din manual notînd noţiuni în caiet.
Analizează cele studiate comparînd


Ascultă
Completează




Propun diferite răspunsuri pe care le argumentează



Ascultă
Notează, menţionează
L mare-căldura multă
L mic – cantitatea de radiaţie





Lucrează cu harta şi manualul, notează în caiete
Localizează pe hartă tipurile de zone climatice.


Analizează cazul, propun soluţii, idei
Vorbesc despre rolul climei în activitatea umană



Discuţia dirijată
Expunerea
Expunerea






Discuţie dirijată













Lucrul cu manualul
Comparaţie



Tehnica păiangenului



Problematizarea






Lucrul cu manualul, cu harta din atlas

Lucrul cu harta


Studiu de caz
Feedback
5′

Propune elevilor să comleteze schema Tipurile de climă, însoţită de o schiţă cu natură ce o reflectă, pentru a vedea cîtă căldură am primit noi azi de la Soare(tema)
Fiecare grup prezintă schema sa pornind de la noţiunea de climă
Prezintă lucrările
Lucrul în grup
Tema de acasă
1-2′

Notarea elevilor.
Precizează sarcinile pentru acasă
- tema de învăţat
-harta de contur
-comunicări despre “Schimbarea climei” pentru nota superioară
“Cum va influenţa fenomenul de schimbare a climei, clima Terrei”-eseu
Ascultă
Notează tema de acasă
Expunere

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu